Diakonie w naszej diecezji
Informacje ogólne o diakoniach
Rezultatem formacji podstawowej członków Ruchu jest świadomość odpowiedzialności za sprawy Kościoła i świata, która wyraża się w podejmowaniu służby na rzecz Ruchu i wspólnot lokalnych.
W Ruchu Światło-Życie słowem „diakonia” określa się:
- postawę służby, będącą najpełniejszym sposobem realizacji swojego człowieczeństwa (określana jest ona mianem „posiadania siebie w dawaniu siebie”, które to określenie zaczerpnięto ze stwierdzenia Konstytucji duszpasterskiej o Kościele w świecie współczesnym: człowiek (…) nie może odnaleźć się w pełni inaczej jak tylko poprzez bezinteresowny dar z siebie samego – KDK 24),
- wszelką posługę, podejmowaną przez jego członków (od diakonii moderacji po diakonię gospodarczą czy porządkową),
- osoby, które taką służbę podejmują – bądź to na sposób stały, bądź też chwilowo, w celu zrealizowania konkretnych zadań.
Osobowym wzorem diakonii, realizowanej jako całkowite oddanie Chrystusowi, jest dla członków Ruchu Niepokalana Matka Kościoła. Cały Ruch Światło-Życie jest powołany do tego, by pełnić diakonię na rzecz Kościoła i świata. Diakonie są narzędziami, poprzez które Ruch może realizować to powołanie. Podstawowym zadaniem każdej diakonii jest więc silne zaangażowanie w życie Ruchu i codzienna, praktyczna obecność w tym życiu.
Postawa diakonijna jest celem formacji Ruchu. Każdy członek Ruchu, który przeżył formację podstawową (lub jest w Ruchu już kilka lat), powinien umieć odpowiedzieć na pytanie, jaką diakonię podejmuje. Należy zatem podkreślać w formacji ważność odkrywania powołania, szczególnego wezwania każdego z członków Ruchu do posługiwania zgodnie z posiadanymi uzdolnieniami. Podejmowanie diakonii powinno poprzedzać rozeznanie jak pogodzić ją z obowiązkami stanu.
Pełnienie diakonii w Ruchu Światło-Życia określają następujące zasady:
- kolegialności, zgodnie z którą służba na każdym szczeblu musi być sprawowana zespołowo; każdy moderator powinien zgromadzić wokół siebie chociażby mały zespół stanowiący wspólnotę modlitwy, słuchania słowa Bożego i działania;
- pomocniczości, zgodnie z nią zadania, które mogą być wykonywane na niższym szczeblu odpowiedzialności nie powinny być przekazywane w górę, odpowiedzialni na wyższym szczeblu muszą stale dążyć do decentralizacji;
- solidarności, zgodnie z którą wszyscy czują się odpowiedzialni za wszystkie sprawy, chociaż w ramach organizacji pracy każdy ma swoje zadanie; pracę każdej diakonii prowadzi się więc zawsze w duchu wzajemnego zainteresowania, zrozumienia i wspomagania się diakonii różnego rodzaju i poziomu; zaangażowanie w daną diakonię nie może oznaczać zamknięcia się na inną problematykę i zaniku wrażliwości na inne zadania;
- kadencyjności, dotyczącą pełnienia odpowiedzialności w Ruchu; zgodnie z tą zasadą, choć zaangażowanie w daną diakonię powinno być stałe, jednak pełnienie funkcji odpowiedzialnego na każdym szczeblu i w każdym zakresie (za Ruch, za jego gałąź, za diakonię) ma mieć charakter kadencyjny; długość kadencji oraz możliwość ponownego powołania do tej samej funkcji po upływie kadencji ustalają najpierw przepisy o powoływaniu do danej posługi (statut, zasady Domowego Kościoła); jeśli brak takiej regulacji, przy powołaniu do pełnienia danej funkcji należy określić długość kadencji;
- wolontariatu, zgodnie z którą posługi diakonijne w większości pełnione są bez wynagrodzenia, zaangażowanie w diakonię stanowi bezinteresowny dar na rzecz Kościoła, świata i Ruchu; zasada ta nie obowiązuje jednak bezwzględnie, są bowiem takie posługi, które wymagają zaangażowania pełnoetatowego, w takiej sytuacji Ruch powinien zapewnić godziwe wynagrodzenie osobie pełniącej diakonię.
Czcigodny Sługa Boży ks. Franciszek Blachnicki powołał do istnienia Diakonię Życia Ruchu Światło-Życie w 1981 roku.
Inspiracją do naszej posługi są słowa św. Jana Pawła II: „Oddajcie się w służbę życia, a nie śmierci. Czynienie zamachu na nienarodzone życie na jakimkolwiek etapie poczęcia jest podkopywaniem całości porządku moralnego stojącego na straży ludzkiego dobra. Obrona nienaruszalności nienarodzonego życia jest częścią obrony praw i ludzkiej godności. Miłujcie życie, życie własne i innych”.
POSŁUGA NA RZECZ ŻYCIA
Zadaniem Diakonii Życia jest troska o to, by Ruch Światło-Życie podejmował służbę na rzecz życia.
Pragniemy dbać o formację członków Ruchu w dziedzinie płciowości, miłości, obrony życia, szacunku dla życia w jego końcowych etapach i inicjować zaangażowanie Ruchu na tym polu. Chcemy czynić to poprzez:
- prelekcje na oazach rekolekcyjnych
- podejmowanie tematyki związanej z naszą posługą na spotkaniach wspólnot Ruchu w ciągu roku
- organizowanie rekolekcji i warsztatów dla członków Ruchu
- przekazywanie wspólnotom Ruchu informacji o ważnych wydarzeniach związanych z troską o życie i inspirowanie udziału w nich
- inspirowanie członków Ruchu Światło-Życie do włączania się w szeroko pojętą służbę na rzecz życia – poradnictwo rodzinne, działania w obronie życia, duchową adopcję, itd.
- wspieranie członków Ruchu Światło-Życie, którzy podejmują taką posługę – dawanie im zaplecza merytorycznego i modlitewnego
- inicjowanie działań na rzecz życia, współpracę przy takich działaniach z innymi środowiskami i włączanie w nie członków Ruchu.
Pragniemy, by nasza posługa była głoszeniem radości życia i uwielbieniem Boga – Dawcy życia.
„Musimy mieć świadomość, że jako ludzie Ruchu staniemy w obliczu działań wojennych. Pierwszą armią, która będzie musiała stanąć do walki będzie Diakonia Życia. To, co jest posłaniem tej diakonii, staje się przedmiotem sporów we współczesnym świecie: zachowanie piękna czystości przedmałżeńskiej, ukazywanie piękna miłości małżeńskiej, wartości życia ludzkiego od momentu poczęcia aż do naturalnej śmierci. Tu przede wszystkim konieczne jest nasze odważne świadectwo i głoszenie prawdy”. (ks. Adam Wodarczyk, moderator generalny Ruchu Światło-Życie, słowo programowe na Kongregacji Odpowiedzialnych Ruchu w roku 2010)
FORMACJA I PRZYGOTOWANIE DO POSŁUGI
- spotkania formacyjno-szkoleniowe Diakonii
- uczestniczenie w życiu Ruchu Światło-Życie w diecezji (praca w grupie formacyjnej właściwej dla swego stanu)
- Oaza Rekolekcyjna Diakonii Życia
OAZA REKOLEKCYJNA DIAKONII ŻYCIA (ORDŻ)
- coroczne ośmiodniowe rekolekcje połączone ze szkoleniem
- zawsze w pierwszej dekadzie sierpnia
- co roku w innym rejonie Polski
- zapraszamy młodzież po ukończeniu formacji podstawowej oraz małżeństwa (przynajmniej po Oazie Rodzin I st.)
TEMATY PODEJMOWANE NA ORDŻ
- godność osoby ludzkiej
- kobiecość i męskość
- samoakceptacja
- umiejętność porozumiewania się
- budowanie relacji międzyludzkich (koleżeństwo, przyjaźń, miłość)
- czystość na każdym etapie życia i w każdym powołaniu
- odpowiedzialne rodzicielstwo
- naturalne planowanie rodziny
- bezdzietność
- krytyczna ocena antykoncepcji
- problem homoseksualizmu
- przyczyny i skutki aborcji
- funkcjonowanie ustawy antyaborcyjnej
- in vitro
- inne zagrożenia życia
- zaangażowanie w służbę życiu.
Diakonię życia w diecezji toruńskiej stanowią diecezjalny moderator diakoni życia i członkowie z różnych rejonów wspólnoty. Moderatorem jest ks. Paweł Borowski.
Na szczeblu krajowym posługuje Centralna Diakonia Życia (CDŻ): link do strony

Kontakt do diakonii
Edyta i Marcin Licznerscy
Edyta 505 723 751 Marcin 664 009 807
mlicznerski@wp.pl
Diakonia Pilotowania Kręgów
Diakonia ta służy pomocą parom rejonowym, które są odpowiedzialne za pilotaż w tworzeniu i formowaniu nowych kręgów. Tworzą ją małżeństwa odpowiedzialne za Diakonię oraz wszystkie małżeństwa pełniące posługę pary pilotującej w nowo zawiązanych kręgach Domowego Kościoła.
Posługę pary pilotującej mogą pełnić wyłącznie na wniosek pary rejonowej te małżeństwa, które przeżyły Oazę Rodzin I i II stopnia, ORAR I i II stopnia oraz sesję o pilotowaniu.
W ramach Diakonii Pilotażu modlimy się za pilotowane kręgi, jesteśmy dla siebie wsparciem, dzieląc się zdobytymi doświadczeniami, radościami, jak i trudnościami, wreszcie – formujemy się, poznając coraz lepiej cele pilotażu i zadania pilotów. Spotkania Diakonii są też otwarte dla małżeństw przygotowujących się do tej posługi lub rozważających jej podjęcie.
Zadania odpowiedzialnych za Diakonię Pilotażu:
1. współpracuje z parami pilotującymi nowe kręgi DK i omawia z nimi posługę pilotażu.
2. służy pomocą i doświadczeniem nowym parom pilotującym kręgi DK.
3. organizuje spotkania dla par pilotujących lub/i spotyka się indywidualnie z parami pilotującymi.
4. poszukuje małżeństw, które mogłyby w przyszłości podjąć się pilotażu i zachęca je do udziału w sesji o pilotowaniu kręgów.
5. informuje o rekolekcjach dla par pilotujących.
Przebieg pilotażu
Pilotaż składa się z dwóch etapów: ewangelizacji i wprowadzenia w formację. Spotkania ewangelizacyjne mają na celu doprowadzienie małżonków do osobistego przyjęcia Jezusa jako Pana i Zbawiciela. Etap ewangelizacji może by zaproponowany małżeństwom dodatkowo również w formie kilkudniowych rekolekcji ewangelizacyjnych. Po okresie ewangelizacji następuje czas właściwego pilotażu polegający na prezentacji Domowego Kościoła w ramach Ruchu Światło-Życie umożliwiający małżonkom podjęcie decyzji o włączeniu się do Domowego Kościoła.
Zadania pary pilotującej są określone w pkt. 35 b, d oraz e Zasad Domowego Kościoła. Posługa pilotów w nowym kręgu trwa około dwóch lat.
Para pilotująca powinna świadectwem swojego życia pociągnąć inne małżeństwa na drogę Domowego Kościoła prowadzącą małżonków do świętości w jedności ze współmałżonkiem.

Kontakt do diakonii
Elżbieta i Paweł Sołdrowscy
505 614 180 albo (56) 623 55 96
dpl@torun.oaza.pl
„Diakonia Modlitwy musi być widziana w powiązaniu z wszystkimi innymi diakoniami, bo bez modlitwy żadne z (…) zadań nie może być realizowane, ale równocześnie diakonia modlitwy ma na uwadze pogłębianie samego życia modlitwy (…) Grupy modlitewne tak muszą być ustawione, aby widziały siebie na usługach parafii, właśnie jako diakonia, która innych prowadzi do modlitwy i sama się modli. Dlatego w całym procesie odnowy Kościoła lokalnego diakonia modlitwy musi być widziana jako diakonia fundamentalna.” (ks. Franciszek Blachnicki)
Diakonia Modlitwy jest jedną z diakonii specjalistycznych w Ruchu Światło-Życie. Powołana została we wrześniu 1976 roku, aby służyć zainicjowanym wówczas oazom modlitwy oraz by wyjść naprzeciw sygnalizowanej, zwłaszcza przez animatorów, potrzebie pogłębienia życia modlitwy. Jej zadaniem jest troska o życie modlitewne Ruchu, który, jak podkreślał ks. Franciszek Blachnicki, pragnąc służyć odnowie Kościoła musi opierać się na modlitwie. Dbając o modlitwę w Ruchu, diakonia modlitwy czuwa zatem również nad ogarnianiem modlitwą jego bieżących wydarzeń, spraw i potrzeb. W wymiarze struktury – podobnie do innych diakonii Ruchu – diakonia modlitwy powinna istnieć na kilku szczeblach: centralnym, diecezjalnym, rejonowym i parafialnym.
Zadaniem Diakonii Modlitwy jest formacja, koordynacja i inspiracja działań w dziedzinie modlitwy, co dokonuje się za pomocą przepływu informacji.
Diakonię modlitwy w diecezji toruńskiej stanowią diecezjalny moderator diakoni modlitwy i członkowie z różnych rejonów wspólnoty. Moderatorem jest ks. Witold Ziętarski.
Na szczeblu krajowym posługuje Centralna Diakonia Modlitwy (CDM): link do strony CDM

Kontakt do diakonii
Ewelina i Artur Wylegała
792 516 412
Diakonia Ewangelizacji zajmuje się szerzeniem Dobrej Nowiny o Jezusie Chrystusie i prowadzeniem ludzi do żywej relacji z Bogiem. Działania skupiają się na ewangelizacji rodzin oraz wspieraniu ich w odkrywaniu i pogłębianiu relacji z Bogiem. Podejmowane różnorodne inicjatywy ewangelizacyjne są skierowane zarówno do małżeństw z Domowego Kościoła jak na zewnątrz wspólnoty – do parafii i diecezji. W centrum pracy Diakonii Ewangelizacji znajduje się chrześcijańska wizja rodziny. Duży nacisk kładzie się na modlitwę, życie sakramentalne i rozwój relacji z Bogiem.
Główne zadania Diakonii Ewangelizacji w Domowym Kościele:
1. Ewangelizacja rodzin:
- Organizowanie rekolekcji ewangelizacyjnych dla małżeństw i rodzin.
- Wspieranie działań, które promują, w życiu osobistym i rodzinnym, wartości chrześcijańskie, takie jak modlitwa rodzinna, czytanie Pisma Świętego, czy życie sakramentalne.
- Dawanie świadectw jak działa Jezus Chrystus w małżeństwach i rodzinach wspólnoty Domowego Kościoła.
2. Wsparcie parafii i wspólnoty w inicjatywach ewangelizacyjnych:
- Włączenie się w działania ewangelizacyjne w parafii, np. w spotkania i kursy przedmałżeńskie, inicjatywy skierowane do rodziców.
- Organizowanie spotkań otwartych dla osób spoza wspólnoty, aby mogły poznać charyzmat Domowego Kościoła.
- Współpraca z innymi wspólnotami w celu tworzenia i rozwijania wspólnych działań ewangelizacyjnych.
- Angażowanie się w wydarzenia takie jak misje parafialne, festyny ewangelizacyjne, czy rekolekcje.
Diakonia Ewangelizacji Domowego Kościoła pełni kluczową funkcję w realizacji „ewangelizacji przez rodzinę i dla rodzin”, promując wiarę jako podstawę życia rodzinnego zgodnie z hasłem: „Z Jezusem w sercu, z misją do rodzin!”

Kontakt
Aleksander Meszyński
501 193 121
Skarbnicy diecezjalni sprawują pieczę nad kontem oraz wspierają parę diecezjalną w zarządzaniu finansami DK naszej diecezji.
Prosimy o kontakt w razie pytań lub wątpliwości odnośnie spraw dotyczących np. opłat za Listy i Biuletyny, wpłat ze składek kręgowych, wpłat na rekolekcje i Oazy Modlitwy organizowane przez naszą diecezję.
Konto bankowe
Odbiorca: Stowarzyszenie Diakonia Ruchu Światło-Życie
Bank PEKAO S.A.
Nr rachunku: 96 1240 1574 1111 0011 1919 1722

Kontakt do Skarbników
Marlena i Roman Blechacz
507 211 372
embe4@wp.pl